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Dissertações 2024

por Lucas Vinicius publicado 15/04/2025 12h39, última modificação 15/04/2025 12h39

JOSEMAR ALVES BORGES - SABERES E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PELO OLHAR DE DOCENTES DAS ESCOLAS DE ENSINO MÉDIO, NO RURAL, DO MUNICÍPIO DE PILÃO ARCADO - BA

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
JOSEMAR ALVES BORGES
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
BORGES, J. A.
Data da Defesa:
10/08/2024
Resumo:
A educação desempenha um papel crucial na formação e no desenvolvimento dos indivíduos e na construção da sociedade como um todo. Os docentes, por sua vez, com sua práxis, são essenciais para garantir que a educação seja eficaz, inclusiva e capaz de preparar os indivíduos para os desafios do mundo moderno. Dessa forma, este estudo buscou analisar os saberes e as práticas pedagógicas dos docentes que atuam no Ensino Médio, na zona rural do município de Pilão Arcado, Bahia, levando em consideração o processo de ensino e aprendizagem. A metodologia consistiu em um estudo exploratório para buscar entender a realidade desse contexto. Sendo assim, foi realizada uma pesquisa quantitativa descritiva, a partir de um instrumento com questões, principalmente, fechadas que levantaram informações sobre a prática pedagógica das escolas, tendo em vista a proposta de buscar quais as estratégias os docentes utilizavam para melhorar a sua prática no cotidiano. Contanto, a pesquisa detectou que as escolas analisadas encontram desafios a serem mitigados como: salas de aulas não climatizadas, embora, sejam arejadas; falta de acesso adequado à internet, inviabilizando algumas atividades; ausência de formação continuada para os docentes e precariedade na oferta de material didático-pedagógico. Nesse contexto, há docentes com formações variadas, porém, como a escola não consegue disponibilizar aperfeiçoamento profissional, eles o buscam por conta própria. Nesse sentido, pode ser visto nesta pesquisa onde 33% desses docentes disseram ter participado de cursos universitários de até 120 horas. 13% participaram de workshops, 26% de seminários e os demais apenas de treinamentos ofertados pelas escolas, em jornadas pedagógicas, treinamento em projeto de vida, em Matemática e um outro cursou uma pós-graduação lato sensu em História. E quanto a terem obtido alguma especialização ou certificação relacionada à educação nos últimos cinco anos; 26% desses docentes se especializaram em tecnologia educacional, 40% em metodologias de ensino específicas, 20% em educação inclusiva, 20% em educação infantil. Outras certificações e especializações aconteceram em letramento e alfabetização totalizando 20%, em docência do ensino superior 20%, em neurociência 6%, em inovação13%, além disso, um dos docentes graduou-se em História e outro em Língua Portuguesa.
Palavras-chave:
Educação. Ensino;Aprendizagem;Saberes;Práticas pedagógicas
Abstract:
Education plays a crucial role in the formation and development of individuals and in the construction of society as a whole. Teachers, in turn, with their praxis, are essential to ensure that education is effective, inclusive and capable of preparing individuals for the challenges of the modern world. Therefore, this study sought to analyze the knowledge and pedagogical practices of teachers who work in high school, in the rural area of the municipality of Pilão Arcado, Bahia, taking into account the teaching and learning process. The methodology consisted of an exploratory study to seek to understand the reality of this context. Therefore, a descriptive quantitative research was carried out, using an instrument with mainly closed questions that collected information about the pedagogical practice of schools, with a view to seeking what strategies teachers used to improve their practice in the classroom. everyday. However, the research detected that the schools analyzed face challenges to be mitigated, such as: classrooms that are not air-conditioned, although they are ventilated; lack of adequate internet access, making some activities unfeasible; lack of continuing training for teachers and precarious provision of teaching-pedagogical material. In this context, there are teachers with varied backgrounds, however, as the school is unable to provide professional development, they seek it on their own. In this sense, it can be seen in this research where 33% of these teachers said they had participated in university courses of up to 120 hours. 13% participated in workshops, 26% in seminars and the rest only in training offered by schools, in educational days, training in life projects, in Mathematics and another took a lato sensu postgraduate course in History. What about having obtained any specialization or certification related to education in the last five years; 26% of these teachers specialized in educational technology, 40% in specific teaching methodologies, 20% in inclusive education, 20% in early childhood education. Other certifications and specializations took place in literacy and literacy totaling 20%, in higher education teaching 20%, in neuroscience 6%, in innovation 13%, in addition, one of the teachers graduated in History and another in Portuguese Language.
Keywords:
Education;Teaching;Learning. Knowledge;Pedagogical practices

INGREDE ALVES DANTAS - CONTRIBUIÇÕES DAS MULHERES QUILOMBOLAS NA ORGANIZAÇÃO TERRITORIAL DA COMUNIDADE QUILOMBOLA ÁGUAS DO VELHO CHICO EM OROCÓ-PE

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
INGREDE ALVES DANTAS
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
DANTAS, I. A.
Data da Defesa:
06/08/2024
Resumo:
O presente trabalho traz desafiadora proposta de escrever sobre as trajetórias das mulheres que vivem no território quilombola Águas do Velho Chico em Orocó Pernambuco e identificar seus espaços de atuação no processo de luta, identidade, organicidade e a participação das mulheres para sua organização territorial. Nessa perspectiva, em parceria com o NEAFRAR que desenvolve o projeto N.O.A.R.- Núcleo Online Antirracista junto ao Programa Institucional de Bolsas de Extensão (PIBEX UNIVASF), através de uma série de episódios especiais no âmbito do programa PodQuilombo na plataforma Instagram, foi possível desenvolver o produto final com acesso digital/fisíca das mulheres colaboradoras em diálogos virtuais. Por meio de conversas em tempo real produzidas em episódios do programa PodQuilombo junto ao projeto N.O.A.R. (Núcleo Online Antirracista) no mês de junho de 2024, conhecemos e aprendemos com as representações quilombolas convidadas como vem sendo traçados marcos, caminhos, avanços e recuos, experiências e narrativas, propondo para o público um aprendizado profundo sobre a realidade quilombola a partir da agência e da voz das mulheres constituindo um ato de escrevivência por meio da oralidade no contexto das plataformas digitais, mais especificamente as mídias sociais na rede mundial de computadores. O processo de organização territorial quilombola em torno das associações é uma constante. Não obstante a importância do avanço da agenda quilombola no contexto nacional de mobilização quilombola, o processo de organização internas formada dentro do território intensificaram a união do povo em busca de ações coletivas e projetos sociais que fortalecem o elo de pertencimento. Neste processo o componente crucial deste elo foram as mulheres quilombolas
Palavras-chave:
mulheres quilombolas;território;identidade
Abstract:
Este trabajo presenta una propuesta desafiante para escribir sobre las trayectorias de las mujeres que viven en el territorio quilombola Águas do Velho Chico en Orocó Pernambuco e identificar sus espacios de acción en el proceso de lucha, identidad, organicidad y participación de las mujeres en su organización territorial. Desde esta perspectiva, en colaboración con NEAFRAR, que desarrolla el N.O.A.R.- Centro Antirracista en Línea junto al Programa de Becas de Extensión Institucional (PIBEX UNIVASF), a través de una serie de episodios especiales en el ámbito del programa PodQuilombo en la plataforma Instagram, se logró desarrollar el producto final con acceso digital/físico para Colaboradoras en diálogos virtuales. A través de conversaciones en tiempo real producidas en episodios del programa PodQuilombo junto con el N.O.A.R. (Núcleo Online Antirracista) en el mes de junio de 2024, nos reunimos y aprendimos de las representaciones quilombolas invitadas cómo se han trazado hitos, caminos, avances y retrocesos, experiencias y narrativas, proponiendo al público un aprendizaje profundo sobre la realidad quilombola desde el agencia y voz de las mujeres constituyendo un acto de escritura a través de la oralidad en el contexto de las plataformas digitales, más específicamente las redes sociales en la red mundial. El proceso de organización territorial quilombola en torno a asociaciones es constante. A pesar de la importancia de avanzar la agenda quilombola en el contexto nacional de movilización quilombola, el proceso de organización interna formado en el territorio intensificó la unión del pueblo en busca de acciones colectivas y proyectos sociales que fortalezcan el vínculo de pertenencia. En este proceso, el componente crucial de este vínculo fueron las mujeres quilombolas.
Keywords:
mujeres quilombolas;territorio;identidad

ITA PORTO DE OLIVEIRA - PRODUÇÃO DE BIOGÁS A PARTIR DO BIODIGESTOR SERTANEJO EM PROPRIEDADES NO SERTÃO DO PAJEÚ, PERNAMBUCO

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
ITA PORTO DE OLIVEIRA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
OLIVEIRA, I. P.
Data da Defesa:
31/07/2024
Resumo:
A realidade da agricultura familiar no Nordeste brasileiro, especialmente no Semiárido, enfrenta condições socioeconômicas e climáticas desafiadoras. A falta de acesso a insumos básicos para produção de alimentos e acesso à energia térmica para preparação de alimentos se agrava à medida que aumentam os impactos ambientais. Nessa realidade de desafios, as mulheres rurais são as primeiras a sofrerem com a diminuição da qualidade de vida em decorrência dos efeitos da mudança do clima, a partir do aumento da desigualdade de gênero, da vulnerabilidade econômica e aumento da violência baseada no gênero. Diante desse cenário, o acesso à energia a partir da produção de biogás em escala doméstica rural tem se mostrado uma alternativa viável para melhorar a qualidade de vida das pessoas, em especial, das mulheres. Além disso, o uso de biogás contribui para a redução da liberação de gases de efeito estufa na atmosfera, promove tratamento dos resíduos de origem animal nas propriedades rurais, com benefícios socioeconômicos e ambientais significativos. O projeto de pesquisa proposto teve como objetivo verificar os impactos socioeconômicos e ambientais da produção de biogás em escala doméstica familiar rural, a partir da tecnologia social do Biodigestor Sertanejo, implementada pela organização da sociedade civil Diaconia, no território do Sertão do Pajeú em Pernambuco. A pesquisa utilizou dados de registro de construção de unidades de biodigestores, modelo Biodigestor Sertanejo, relatórios e pesquisas elaboradas pela organização. A pesquisa identificou os principais benefícios socioeconômicos e ambientais da implementação da tecnologia, bem como demonstrou a relevância da implementação de fontes de energias renováveis no Semiárido, e seu potencial para incentivar a criação de políticas públicas específicas, colaborando com a transição energética a partir de fontes renováveis de energia.
Palavras-chave:
agricultura familiar;empoderamento feminino;região semiárida, energia renovável;impactos socioeconômicos;Brasil
Abstract:
The reality of family farming in the Brazilian Northeast, especially in the Semi-Arid region, faces challenging socioeconomic and climatic conditions. The lack of access to basic inputs for food production and access to thermal energy for food preparation is aggravated as environmental impacts increase. In this challenging reality, rural women are the first to suffer from a decrease in quality of life due to the effects of climate change, from the increase in gender inequality, economic vulnerability, and increase in gender-based violence. In this scenario, access to energy from rural household biogas production has proven to be a viable alternative to improve the quality of life of people, especially families, and mainly women. In addition, the use of biogas contributes to reducing the release of greenhouse gases into the atmosphere, promotes the treatment of animal waste on rural properties, with significant socioeconomic and environmental benefits. The proposed research project aimed to verify the socioeconomic and environmental impacts of rural household biogas production, based on the social technology of the Sertanejo Biodigester, implemented by the civil society organization Diaconia, in the territory of Sertão do Pajeú in Pernambuco. The research used data from the registration of the construction of biogas units, the Sertanejo Biodigester model, reports, and research produced by the organization. The research identified the main socioeconomic and environmental benefits of implementing the technology, as well as demonstrated the relevance of implementing renewable energy sources in the Semi-Arid region, and its potential to encourage the creation of specific public policies, collaborating with the energy transition from renewable energy sources.
Keywords:
family farming;women empowerment;semi-arid region;renewable energy;socioeconomic impacts;Brazil

AMELIA LUDMILA PEREIRA GONCALVES GOMES - TERRITORIALIZAÇÃO DO MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA (MST): UM OLHAR PARA O ASSENTAMENTO MANDACARU NA CIDADE DE PETROLINA -PE

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
AMELIA LUDMILA PEREIRA GONCALVES GOMES
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
GOMES, A. L. P. G.
Data da Defesa:
31/07/2024
Resumo:
A pesquisa baseia-se no estudo do território, dos movimentos rurais sem-terra (MST) e reforma agrária, a partir da perspectiva de um assentamento no município de Petrolina – PE. Dessa forma, o presente estudo busca descrever a trajetória pela reterritorialização de indivíduos do (MST), como forma de entender o significado de território no contexto da disputa pela terra. Nesta pesquisa foram descritas a história e trajetória de formação da comunidade rural do Assentamento Mandacaru, em Petrolina-PE, para alcançar este propósito, realizou-se estratégias qualitativas com caráter exploratório, utilizando-se de revisão bibliográfica narrativa, por meio da História de Vida dos assentados. E por meio da pesquisa bibliográfica foram utilizados como instrumentos livros, artigos, trabalhos acadêmicos (trabalhos de conclusão de doutorado, mestrado e graduação) de cursos reconhecidamente bem avaliados junto aos órgãos competentes. Por fim, o levantamento de informações, teve como instrumento de coleta os registros de campo e as entrevistas semiestruturadas, aplicada diretamente aos nove membros das famílias tendo como base dois assentados mais antigos moradores da localidade e/ou seus familiares para ter o registro dos atores que participaram do processo de acampamento até o assentamento, dois mais idosos, dois mais jovens maiores de dezoito anos, dois mais atuantes, e a liderança do assentamento – presidente. O principal resultado alcançado pela pesquisa foi o estabelecimento das estratégias utilizadas no território, permitindo a análise das ações voltadas para a população rural. Esse estudo garantiu, principalmente, a segurança das práticas locais e o direito ao cultivo da terra pelo campesinato, considerando os aspectos sociais, econômicos e ambientais. A produção de alimentos saudáveis, livres de transgênicos e agrotóxicos, destacou-se como um modo de vida comprometido com a qualidade de vida e a saúde. A perspectiva sempre foi produzir alimentos sem agrotóxicos, não apenas para consumo próprio, mas também para beneficiar a comunidade.
Palavras-chave:
Território;Movimento Rurais Sem-Terra (MST);Reforma agrária;Socialização da terra
Abstract:
The research is based on the study of the territory, landless rural movements (MST) and agrarian reform, from the perspective of a settlement in the municipality of Petrolina – PE. Thus, the present study seeks to describe the trajectory of re territorialization of individuals from the (MST), as a way of understanding the meaning of territory in the context of the dispute over land. In this research, the history and formation trajectory of the rural community of Settlement Mandacaru, in Petrolina-PE, were described. To achieve this purpose, qualitative strategies with an exploratory nature were carried out, using a narrative bibliographic review, through Life History of the settlers. And through bibliographical research, books, articles, academic works (doctorate, master's and undergraduate studies) from courses recognized as well evaluated by the competent bodies were used as instruments. Finally, the collection of information was based on field records and semi-structured interviews, applied directly to nine family members based on two oldest settlers living in the locality and/or their families to have a record of the actors. who participated in the camp process until the settlement, two older people, two younger people over eighteen years old, two more active ones, and the leadership of the settlement – president. The main result achieved by the research was the establishment of the strategies used in the territory, allowing the analysis of actions aimed at the rural population. This study mainly guaranteed the safety of local practices and the right to land cultivation by the peasantry, considering social, economic and environmental aspects. The production of healthy foods, free from GMOs and pesticides, stood out as a way of life committed to quality of life and health. The perspective has always been to produce food without pesticides, not only for our own consumption, but also to benefit the community.
Keywords:
Socialization of land;Territory;Landless Rural Movement (MST);Agrarian reform

GILBERTO EDNALDO DOS SANTOS BRAGA - Manual de Boas Práticas de Atividades Laborais na Agricultura (MBPLA)

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
GILBERTO EDNALDO DOS SANTOS BRAGA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
MATERIAL DIDÁTICO E INSTRUCIONAL
Abreviatura:
BRAGA, G. E. S.
Data da Defesa:
25/07/2024
Resumo:
O Brasil destaca-se como uma das principais forças produtoras de alimentos do mundo e está entre os maiores consumidores de agrotóxicos. A Agroecologia é a ciência que se opõe ao produtivismo e defende princípios direcionados à sustentabilidade, aspectos sociais, econômicos, ambientais e culturais. Na agricultura, situações de risco ocasionam danos à saúde e esta pesquisa se propôs investigar os fatores de risco recorrentes em atividades agrícolas em Chã Grande–PE. A metodologia baseou-se no estudo descritivo, comparativo e analítico com abordagem qualiquantitativa, por meio de entrevista semiestruturada aplicada a 25 agricultores orgânicos e convencionais divididos em dois grupos categóricos. A análise estatística foi executada de forma gráfica a partir de medidas descritivas de tendência e dispersão. Os dados atenderam ao critério de homoscedasticidade através dos testes de Levene e Shapiro-Wilk. O ANOVA avaliou diferenças significativas nas variáveis quantitativas e o teste qui-quadrado foi outra importante ferramenta utilizada. No universo investigado, os problemas ergonômicos se apresentaram como relevantes, como: hérnia de disco (60%) para produtores orgânicos e (13,3%) para os produtores convencionais; desvio de coluna com (50% e 13,3%) respectivamente, para ambos os grupos, bem como dores com travamento de coluna para produtores orgânicos não diagnosticados com 40% (grupo 01) e 46,6% (grupo 02). Não obstante, os diagnósticos para câncer e/ou óbitos (80% e 90%, respectivamente), somados aos casos de intoxicação por exposição aos agrotóxicos para os produtores orgânicos (60%), seguido para os convencionais (33,3%), nomeiam estes fatores de riscos como os mais importantes. Além disso, evidencia a estreita relação existente entre os grupos e o neglicenciamento do uso do EPI. Como produto final, foi elaborado o Manual de Boas Práticas Laborais na Agricultura, produzido no formato de livro eletrônico. A existência real do poder público, juntamente com todos os agentes participantes e toda a sociedade, poderia auxiliar e minimizar os problemas diagnosticados nesta pesquisa no período breve.
Palavras-chave:
Saúde da população rural;agrotóxicos;poluição ambiental;saúde pública
Abstract:
Brazil is one of the most important food producers in the world and one of the largest consumers of pesticides. Agroecology is the science that opposes productivism and defends principles focused on sustainability, social, economic, environmental and cultural aspects. In agriculture, high-risk situations cause damage to health. The aim of this study was to identify the recurring risk factors in agricultural activities in Chã Grande–PE. The methodology was based on a descriptive, comparative and analytical study with a qualitative and quantitative approach. For this purpose, 25 organic and conventional farmers, divided into two categorical groups, were interviewed in a semi-structured interview. Statistical analysis was performed graphically based on descriptive measures of trend and dispersion. The data met the homoscedasticity criterion using Levene and Shapiro-Wilk tests. ANOVA assessed significant differences in quantitative variables and the chi-square test was another important tool. Ergonomic problems were relevant in the population studied, such as: Herniated discs (60%) in organic producers and (13.3%) in conventional producers; spinal curvature with (50% and 13.3%, respectively) in both groups and pain with spinal blockage in undiagnosed organic producers with 40% (group 01) and 46.6% (group 02). However, diagnoses of cancer and/or death (80% and 90% respectively) and cases of poisoning due to exposure to pesticides for organic producers (60%), followed by conventional producers (33.3%), cite these risk factors as the most important. It also highlights the close relationship between the groups and the neglect of the use of PPE. The final product was the Handbook of Good Agricultural Labor Practices, produced in electronic book format. The real existence of authorities, together with all involved actors and the whole society, could help and minimize the problems diagnosed in this research in the short time.
Keywords:
Health of the rural population;pesticides;environmental pollution;public health

SUZANA MARCIA SOUZA DOS SANTOS - EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA FORMAÇÃO DOS TÉCNICOS EM AGROECOLOGIA E A IMPORTÂNCIA DAS PRÁTICAS TRANSVERSAIS NO CURRÍCULO DO CURSO

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
SUZANA MARCIA SOUZA DOS SANTOS
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
SANTOS, S. M. S.
Data da Defesa:
27/06/2024
Resumo:
Esta pesquisa objetiva analisar a presença da Educação Ambiental no currículo do curso técnico em Agroecologia no município de Casa – Nova - Bahia, com o propósito de averiguar se as atividades que compõem o PPC – Projeto Político Pedagógico, os programas e as ementas das disciplinas que formam o arcabouço legal do curso contemplam de forma transversal ações efetivas destinadas à formação dos jovens estudantes para respeitarem o meio ambiente, a sua biodiversidade, as práticas das populações tradicionais e os princípios da agroecologia como forma de vida e de trabalho na terra, conforme preconiza a legislação vigente sobre o assunto. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica descritiva de caráter documental exploratória, cujos dados foram obtidos através dos documentos públicos do Colégio Estadual de Casa Nova, que sedia o curso a ser estudado, além de textos científicos, relatórios de órgãos nacionais e internacionais e livros que abordam o tema. O Produto Final deste estudo consiste na elaboração de planos de aula voltados para o Curso Técnico em Agroecologia, ofertado no Colégio Estadual de Casa Nova/BA; o feedback da realidade da escola no que se refere à forma de como a educação ambiental está sendo ministrada para os discentes do curso, bem como subsidiar os coordenadores, docentes e técnicos da escola sobre as práticas pedagógicas concernentes à disciplina, também constituem os resultados apresentados por esta pesquisa.

Palavras-chave:Educação Ambiental;Formação;Currículo;Agroecologia

Abstract:
This research aims to analyze the presence of Environmental Education in the curriculum of the technical course in Agroecology in the municipality of Casa - Nova - Bahia, in order to ascertain whether the activities that make up the PPC - Political Pedagogical Project, the programs and syllabuses of the subjects that make up the course's legal framework include effective actions aimed at training young students to respect the environment, its biodiversity, the practices of traditional populations and the principles of agroecology as a way of living and working on the land, as advocated by current legislation on the subject. This is a descriptive bibliographical exploratory documentary study, whose data was obtained from the public documents of the State College of Casa Nova, which hosts the course to be studied, as well as scientific texts, reports from national and international bodies and books on the subject. The final product of this study is the preparation of lesson plans for the Technical Course in Agroecology, offered at the State College of Casa Nova/BA; feedback on the reality of the school in terms of how environmental education is being taught to the students of the course, as well as providing support to the coordinators, teachers and technicians of the school on the pedagogical practices concerning the subject, also constitute the results presented by this research.
Keywords:
Environmental education;Training;Curriculum;Agroecology

ANGELA MARIA DOS SANTOS SCHEPP - “NEGRA MIRANDIBA”: CONTEXTUALIZAÇÃO E TERRITORIALIDADE DE COMUNIDADES QUILOMBOLAS DOSERTÃOCENTRALDEPERNAMBUCO

 Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
ANGELA MARIA DOS SANTOS SCHEPP
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
SCHEPP, A. M. S.
Data da Defesa:
10/05/2024
Resumo:
O presente trabalho busca realizar uma análise sobre as comunidades quilombolas de Mirandiba-PE, no Sertão Central do Estado de Pernambuco. Essa história das lutas das Comunidades Quilombolas, desde a formação dos quilombos, tem proporcionado significações e avanços na leitura de uma consciência articulada: classe, gênero e raça. As diversas comunidades quilombolas estão associadas a luta pelo território, a luta pela identidade étnica e pelas suas especialidades históricas, sociais, culturais, políticas e econômicas. Para tal, será realizado junto às comunidades quilombolas de Mirandiba, através de histórias de vida oral, como também serão utilizadas metodologias participativas e documentos públicos que retratam a mesma. Portanto, através da sistematização dos resultados obtidos se busca visibilizar a luta de classe protagonizada por mulheres, suas formas de resistir para existir e a conquista de direitos como a Educação Escolar Quilombola.
Palavras-chave:
Identidades;Semiárido;Resistência;Educação
Abstract:
The present work seeks to carry out an analysis of the quilombola communities of Mirandiba-PE, in the Central Sertão of the State of Pernambuco. This history of the struggles of Quilombola Communities, since the formation of quilombos, has provided meanings and advances in reading of an articulated consciousness: class, gender and race. In the various quilombola communities it is associated with the struggle for territory, the struggle for ethnic identity and its historical, social, cultural, political and economic specialties. To this end, it will be carried out with the quilombola communities of Mirandiba, through oral life stories, and participatory methodologies will also be used. Therefore, through the systematization of the results obtained, we seek to make visible the class struggle led by women, their ways of resisting to exist and the achievement of rights such as Quilombola school education.
Keywords:
identities;Semi-arid;Resistance;Education

JOAO VICTOR DE OLIVEIRA SOUSA - ENTRE O SAGRADO E O SUSTENTO: O SABER ANCESTRAL TRANSFLUÍDO NA AGRICULTURA QUILOMBOLA DE CUSTANEIRA/TRONCO

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
JOAO VICTOR DE OLIVEIRA SOUSA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
SOUSA, J. V. O.
Data da Defesa:
27/04/2024
Resumo:
As comunidades quilombolas representam um importante legado histórico e cultural do Brasil, surgindo a partir da resistência e luta dos africanos escravizados. No estado do Piauí, a Coordenação Estadual das Comunidades Quilombolas (CECOQ) tem desempenhado um papel fundamental na defesa dos direitos territoriais e na promoção da inclusão social dessas comunidades. Este trabalho de pesquisa almeja analisar as manifestações religiosas e culturais no processo da agricultura de subsistência das comunidades quilombolas e, especialmente, da comunidade quilombola Custaneira/Tronco. Com um olhar atento às raízes profundas e às práticas cotidianas, buscamos compreender como a religiosidade e a cultura se entrelaçam na vida agrícola e social dessas comunidades. A pesquisa foi conduzida em etapas sequenciadas, incluindo investigação bibliográfica, análise documental e elaboração de um produto final. Utilizando uma abordagem qualitativa, procurou-se compreender a realidade dessa comunidade e os desafios enfrentados em sua trajetória histórica. Além disso, o estudo destaca a importância da preservação da cultura quilombola, evidenciando a manifestação da economia simbólica e os vínculos comunitários estabelecidos por meio de práticas religiosas ancestrais e da agricultura de subsistência. Um aspecto relevante é a criação de um site comunitário, intitulado “Quilombo Custaneira – Um Quilombo, uma história! (quilombocustaneirapi.com.br)”, que não apenas apresenta os resultados da pesquisa, mas também serve como uma plataforma colaborativa para a comunidade compartilhar sua história e promover o reconhecimento de sua identidade cultural. Diante dos desafios enfrentados pelas comunidades quilombolas, é essencial que sejam adotadas medidas efetivas para garantir seus direitos territoriais, culturais e socioeconômicos. Recomenda-se uma maior atenção por parte das políticas públicas, visando promover a inclusão social, a preservação da memória histórica e o fortalecimento da identidade quilombola como parte integrante da diversidade cultural brasileira.
Palavras-chave:
Quilombo;Identidade;Resistência;Cultura;Piauí
Abstract:
Quilombola communities represent an important historical and cultural legacy of Brazil, arising from the resistance and struggle of enslaved Africans. In the state of Piauí, the State Coordination of Quilombola Communities (CECOQ) has played a fundamental role in defending territorial rights and promoting the social inclusion of these communities. This research work aims to analyze religious and cultural manifestations in the process of subsistence agriculture in quilombola communities and, especially, in the Custaneira/Tronco quilombola community. With a close look at the deep roots and daily practices, we seek to understand how religiosity and culture are intertwined in the agricultural and social life of these communities. The research was conducted in sequenced stages, including bibliographic research, document analysis and preparation of a final product. Using a qualitative approach, we sought to understand the reality of this community and the challenges faced in its historical trajectory. Furthermore, the study highlights the importance of preserving quilombola culture, highlighting the manifestation of the symbolic economy and the community bonds established through ancestral religious practices and subsistence agriculture. A relevant aspect is the creation of a community website, entitled “Quilombo Custaneira – Um Quilombo, uma História! (quilombocustaneirapi.com.br)”, which not only presents the results of the research, but also serves as a collaborative platform for the community to share their story and promote the recognition of their cultural identity. Given the challenges faced by quilombola communities, it is essential that effective measures are adopted to guarantee their territorial, cultural and socioeconomic rights. Greater attention is recommended on the part of public policies, aiming to promote social inclusion, the preservation of historical memory and the strengthening of quilombola identity as an integral part of Brazilian cultural diversity.
Keywords:
Quilombo;Identity;Resistance;Culture;Piauí
Dissertação

MAIRA DOS SANTOS SILVA - MEMÓRIAS E HISTÓRIAS DE LUTA NO SALITRE (DISTRITO DE JUNCO, JUAZEIRO-BA) ATRAVÉS DE UMA ABORDAGEM FREIRIANA

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
MAIRA DOS SANTOS SILVA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
SILVA, M. S.
Data da Defesa:
11/03/2024
Resumo:
A presente dissertação é um estudo sobre as contribuições de pedagogia freiriana para a reflexão dos marcos históricos da região do Vale do Salitre. O território é a região do Salitre, mais especificamente o Junco na cidade Juazeiro-BA, lócus desta pesquisa, apresentando-se como espaço vivo de lutas e resistências, assim como na construção de saberes entre seus membros sociais. A presente pesquisa teve como objetivo geral analisar os marcos de luta do Vale do Salitre a partir das contribuições da Pedagogia freiriana de forma a compor o resgate e o registro histórico ocorrido por meio da investigação. Tais aspectos foram analisados à luz da Pedagogia de Paulo Freire, com o intuito de refletir sobre as práticas pedagógicas no Vale. Como metodologia, utilizamos a pesquisa de campo, de cunho qualitativo, de acordo com os procedimentos das entrevistas narrativas para construção das histórias de vida dos participantes deste estudo. Como resultados, constatou-se a promoção de práticas pedagógica emancipadoras, de base dialógica e freiriana com os moradores salitreiros cuja identidade se encontra no Vale do Salitre. Como produto final foi confeccionado o e-book: Vozes do Salitre, que será disponibilizado para ser disseminado, de forma geral, nas comunidades e escolas do Junco e também no meio acadêmico como fonte de estudos futuros. Por fim, conclui-se que há uma prática pedagógica, dialética, nesse território, criada e transformada pelos próprios salitreiros da região em que suas experiências estão interligando seus discursos ao contexto sócio-histórico sobre os marcos de luta do Vale, como elementos essenciais do enredo que compõe a pesquisa.
Palavras-chave:
Vale do Salitre;Movimentos sociais;Meio ambiente;Práxis pedagógica;Libertação;Memória;Oralidade
Abstract:
This dissertation is a study on the contributions of Freirean pedagogy to the reflection of the historical landmarks of the Vale do Salitre region. The territory is the Salitre region, more specifically Junco in the city of Juazeiro-BA, the locus of this research, presenting itself as a living space for struggles and resistance, as well as the construction of knowledge among its social members. The general objective of this research was to analyze the landmarks of the struggle in Vale do Salitre based on the contributions of Freire's Pedagogy in order to compose the rescue and historical record that occurred through investigation. These aspects were analyzed in light of Paulo Freire's Pedagogy, with the aim of reflecting on pedagogical practices in the Valley. As a methodology, we used field research, of a qualitative nature, in accordance with narrative interview procedures to construct the life stories of the participants in this study. As a result, the promotion of emancipatory pedagogical practices, based on dialogic and Freirean principles, was found with saltpeter residents whose identity is found in Vale do Salitre. As a final product, the e-book was created: Vozes do Salitre, which will be made available to be disseminated, in general, in the communities and schools of Junco and also in the academic world as a source of future studies. Finally, it is concluded that there is a pedagogical, dialectical practice in this territory, created and transformed by the saltpeters themselves in the region in which their experiences are interconnecting their discourses with the socio-historical context about the landmarks of struggle in the Valley, as essential elements of the plot that makes up the research.
Keywords:
Salitre Valley;Social movements;Environment;Pedagogical praxis;Release;Memory;Orality
Dissertação

LUCIDIO LOPES DE ALENCAR - IMPLANTAÇÃO DA BIBLIOTECA COMUNITÁRIA NA ASSOCIAÇÃO DAS MULHERES RENDEIRAS, PETROLINA-PE: uma iniciativa para promover o acesso à informação e fortalecer a cidadania na comunidade

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
LUCIDIO LOPES DE ALENCAR
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
ALENCAR, L. L.
Data da Defesa:
09/03/2024
Resumo:
Este estudo conduzido em 2023 tem como objetivo avaliar se a implantação de Equipamentos Culturais, a exemplo de Biblioteca Comunitária pode contribuir para o acesso à cultura, informação e o exercício da cidadania em comunidades periurbanas socialmente vulneráveis e analisar o impacto da implantação da Biblioteca Comunitária na Associação das Mulheres Rendeiras. A metodologia empregada abrangeu o planejamento detalhado das etapas de implantação: diagnóstico situacional, organização do acervo, engajamento da comunidade, avaliação do impacto e inauguração. O estudo adotou uma abordagem descritiva e monográfica, incluindo uma pesquisa survey aplicada às Mulheres Rendeiras. Os resultados indicam a importância da biblioteca para a comunidade e sua contribuição para o acesso democrático da informação e influência no empoderamento do cidadão, igualdade de gênero, valorização da educação e cultura. Além disso, destaca-se o papel da Biblioteca Comunitária como espaço de advocacy, eventos de Biblioteca Humana e presença online através das redes sociais. A conexão com os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da ONU, especialmente aqueles relacionados à defesa das mulheres, educação e cidadania, é ressaltada, assim como a integração à Rede Nacional de Bibliotecas Comunitárias. O estudo também aborda, o histórico e a atuação da Associação das Mulheres Rendeiras no bairro, destacando a parceria entre a associação, o PPGExR, o SIBI e especialistas em biblioteconomia da UNIVASF. Essa colaboração impulsionou o início da pesquisa e apresenta-se como contribuição para as futuras etapas de instalação da biblioteca e a execução de projetos de incentivo à leitura, promoção da arte, acesso à informação e fortalecimento da prática cidadã na comunidade, conforme identificado na pesquisa de levantamento survey aplicada às Mulheres Rendeiras.
Palavras-chave:
Biblioteca Comunitária;Associação das Mulheres Rendeiras;Igualdade de gênero;Acesso à informação;Cultura
Abstract:
This study conducted in 2023 aims to evaluate whether the implementation of Cultural Equipment, such as a Community Library, can contribute to access to culture, information and the exercise of citizenship in socially vulnerable peri-urban communities and analyze the impact of the implementation of the Community Library on Association of Women Lacemakers. The methodology used covered detailed planning of the implementation stages: situational diagnosis, collection organization, community engagement, impact assessment and inauguration. The study adopted a descriptive and monographic approach, including a survey applied to female lacemakers. The results indicate the importance of the library for the community and its contribution to democratic access to information and influence on citizen empowerment, gender equality, appreciation of education and culture. Furthermore, the role of the Community Library as a space for advocacy, Human Library events and online presence through social media stands out. The connection with the UN Sustainable Development Goals, especially those related to the defense of women, education and citizenship, is highlighted, as is the integration with the National Network of Community Libraries. The study also addresses the history and performance of the Associação das Mulheres Rendeiras in the neighborhood, highlighting the partnership between the association, PPGExR, SIBI and librarianship specialists from UNIVASF. This collaboration boosted the beginning of the research and presents itself as a contribution to the future stages of installing the library and implementing projects to encourage reading, promote art, access to information and strengthen civic practice in the community, as identified in the research survey applied to women lacemakers.
Keywords:
Community Library;Association of Women Lacemakers;Gender equality;Access to information;Culture

LEILIANE ALVES MARQUES - DETERMINANTES BIOLÓGICO E CULTURAL DA POPULAÇÃO QUILOMBOLA E RURAL DE SÃO TOMÉ, CAMPO FORMOSO/BA

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
LEILIANE ALVES MARQUES
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
MARQUES, L. A.
Data da Defesa:
08/03/2024
Resumo:
No último censo (2022) foi contado pela primeira vez o número de quilombolas do Brasil, o qual corresponde a 1.327.802 pessoas que se reconhecem como quilombola, que surgiu no país colônia, quando os negros fogem das torturas, castigos e humilhação imposto pelo sistema de escravidão da época. Constitui uma população remanescente de quilombo com identidade civil dotados de direitos, cultura, costumes, crenças e vida própria. Porém, um grito de socorro dessa população é gigante, pois em pleno século XXI as mazelas ainda são muitas, como o precon ceito, a injustiça e privação de direitos básicos como saúde e educação de qualidade. Por isso, se propôs fazer uma pesquisa qualiquantitativa para investigar o desenvolvimento territorial e saúde da população Remanescente Quilombola São Tomé e comunidades rurais circunvizinhas pertencentes ao Município de Campo Formoso/BA. Participou da pesquisa maiores de 18 anos. O estudo foi realizado através de pesquisa de campo, com visitas em domicílio e investigação na literatura vigente sobre os temas abordados. Foi aplicado um questionário semiestruturado aos trabalhadores rurais e realizada uma entrevista com roteiro semiestruturado com os profis sionais de saúde que atuavam nas comunidades. Levantando dados sobre o contexto histórico da comunidade e da saúde da população, também foi levantado dados culturais como práticas de cultivo e uso de plantas medicinais. Das doenças crônicas acometidas, foram encontrados casos de diabetes mellitus (DM), hipertensão arterial sistêmica (HAS), problemas cardiovascu lares e outras. E das doenças que podem ser relacionadas ao trabalho realizado no campo, ob servou-se muito relatos de problemas de coluna, e alguns sintomas relacionados ao uso de agro tóxico, como dores de cabeça, irritação na pele, enjoo, vômito e outros. Dos 155 participantes abordados diretamente das comunidades pesquisadas, 81 (52,25%) responderam ter alguma do ença diagnosticada por médicos e fazem uso de medicamentos contínuo. Entre as doenças cita das algumas são prevalentes e se destacam como: hipertensão (44,44 %), diabetes (12,34%), colesterol alto (11,11%), problemas de coluna (25,92%) (hérnia de disco e osteofitose, vulgo “bico de papagaio”) e doenças mentais (28,39%) (ansiedade e depressão). Além disso, foi ob servado a presença de Determinantes Sociais da Saúde (DSS) como: falta de estrutura básica, como saneamento básico, pavimentação, espaços de lazer, tratamento adequado da água e aten dimento à saúde preventiva, sendo registrado a falta de agentes de saúde em algumas comuni dades e agentes de endemia na região. Evidenciado a falta de ações e políticas públicas que garantam um bom desenvolvimento territorial, resultados em problemas sociais nas comunida des. Conclui-se que ações públicas destinadas a estas populações foram insuficientes, não ga rantindo qualidade de vida, perpetuando fatores que apontam a população quilombola e rural negligenciada pelo poder público ao longo do tempo.
Palavras-chave:
Políticas Públicas;Saúde;Desenvolvimento territorial
Abstract:
In the last census (2022), the number of quilombolas in Brazil was counted for the first time, which corresponds to 1,327,802 people who recognize themselves as quilombolas, which emerged in the colonial country, when black people fled the torture, punishment and humilia tion imposed by the slavery system of the time. It constitutes a remaining quilombo population with a civil identity endowed with rights, culture, customs, beliefs and a life of its own. How ever, a cry for help from this population is huge, as in the 21st century there are still many problems, such as prejudice, injustice and deprivation of basic rights such as health and quality education. Therefore, it was proposed to carry out qualitative and quantitative research to in vestigate the territorial development and health of the remaining Quilombola São Tomé popu lation and surrounding rural communities belonging to the Municipality of Campo For moso/BA. Participants were over 18 years old. The study was carried out through field research, with home visits and research into current literature on the topics covered. A semi-structured questionnaire was applied to rural workers and an interview with a semi-structured script was carried out with health professionals who worked in the communities. Collecting data on the historical context of the community and the health of the population, cultural data such as cul tivation practices and use of medicinal plants were also collected. Of the chronic diseases af fected, cases of diabetes mellitus (DM), systemic arterial hypertension (SAH), cardiovascular problems and others were found. And of the diseases that may be related to work carried out in the field, there were many reports of back problems, and some symptoms related to the use of pesticides, such as headaches, skin irritation, nausea, vomiting and others. . Of the 155 partici pants approached directly from the communities surveyed, 81 (52.25%) responded that they had a disease diagnosed by doctors and were continuously taking medications. Among the dis eases mentioned, some are prevalent and stand out, such as: hypertension (44.44%), diabetes (12.34%), high cholesterol (11.11%), back problems (25.92%) (herniated disc and osteophyto sis, commonly known as “parrot beak”) and mental illnesses (28.39%) (anxiety and depression). Furthermore, the presence of Social Determinants of Health (DSS) was observed, such as: lack of basic structure, such as basic sanitation, paving, leisure spaces, adequate water treatment and preventive health care, with a lack of agents being recorded. of health in some communities and endemic agents in the region. The lack of actions and public policies that guarantee good terri torial development, resulting in social problems in the communities, is evident. It is concluded that public actions aimed at these populations were insufficient, not guaranteeing quality of life, perpetuating factors that point to the quilombola and rural population being neglected by public authorities over time.
Keywords:
Public policy;Health;Territorial development
Dissertação

LUIS ALMEIDA SANTOS - Manual para elaboração de Plano de Manejo Sustentável da Caatinga Em Comunidades Tradicionais

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
LUIS ALMEIDA SANTOS
Tipo de Trabalho de Conclusão:
MATERIAL DIDÁTICO E INSTRUCIONAL
Abreviatura:
SANTOS, L. A.
Data da Defesa:
07/03/2024
Resumo:
O Semiárido Brasileiro, região onde se insere o Bioma Caatinga, foi estigmatizado pela visão de fatalidade das condições climáticas, a pobreza, miséria, local seco e sem vida. Essa matriz de pensamento moldou as formas de uso e gestão dos bens naturais, reforçados pelo paradigma do “combate à seca”. Essa forma de se pensar o território aprofundou as desigualdades sociais e o empobrecimento das pessoas. A visão preconceituosa e equivocada sobre o Semiárido possui uma ligação forte com os interesses políticos das elites dominantes da região semiárida, se configuram a base do projeto de desenvolvimento territorial para a região. O contraponto a essa proposta é a Convivência com o Semiárido. A frase de Dom José Rodrigues, um dos idealizadores da proposta é emblemática: “No Semiárido não falta água, falta justiça”. A proposta surge na década de 1990 em resposta às contradições vivenciadas, principalmente pela escassez de água nas comunidades rurais. Ao quebrar a visão de fatalidade, de naturalidade, a proposta se debruça sobre a realidade da região para conhecer suas especificidades, potencialidades e a ausência de direitos como acesso à água, à terra, educação, saúde, alimento entre outros, se configurando como um projeto de sociedade a partir da realidade da região. O Instituto Regional da Pequena Agropecuária Apropriada – IRPAA, trabalha a 33 anos na consolidação da Convivência com o Semiárido. A formação e a valorização da pessoa humana fazem parte da missão da Instituição. As soluções eficazes e que promovam o conhecimento e autonomia das pessoas, o respeito ao conhecimento tradicional, a diversidade cultural e as potencialidades naturais são alguns dos aspectos orientadores dos trabalhos desenvolvidos. O Recaatingamento é um dos trabalhos realizados pelo IRPAA há mais de 15 anos em parceria com as Comunidades Tradicionais de Fundo de Pasto. A metodologia de Recaatingamento visa é contribuir para inverter o processo de desertificação no bioma Caatinga através do manejo sustentável dos recursos naturais nas comunidades tradicionais agropastoris e extrativistas, contribuindo para a preservação ambiental deste bioma, de maneira a ampliar os benefícios globais quanto à proteção da biodiversidade e à mitigação dos efeitos das mudanças climáticas. Este manual é o produto final do curso de mestrado em Extensão Rural da Universidade Federal do Vale do São Francisco e tem objetivo contribuir com ações sustentáveis de recuperação e conservação do Bioma Caatinga.
Palavras-chave:
Convivência com o Semiárido;Bem Viver;Povos e Comunidades Tradicionais
Abstract:
The stigma of poverty, little biodiversity, an unproductive and dry place, was configured as a hegemonic and prejudiced view of the Caatinga and imposed development in this region based on the maximum exploitation of natural resources. The Traditional Communities of Fundo de Pasto maintain a relationship of harmony with natural resources and in defense of the standing Caatinga. The objective of this research was to analyze the importance and value of the standing Caatinga for the Traditional Community of Fundo de Pasto de Fartura in Sento Sé using the Recaatingamento methodology. A case study was carried out, using a qualitative method, bibliographical research and qualitative environmental analysis of the Traditional Territory of the Community of Fartura and the area surrounded by Recaatingamento using remote sensing. Data analysis was performed using descriptive statistics (minimum, maximum, mean, standard deviation and coefficient of variation). There was progress in the environmental awareness of people in the community. The vegetation in the area of the Territory under management plan and in the isolation of Recaatamento had positive variations over 37 years according to the NDVI analysis in the rainy and dry periods. Using the MODIS Satellite, the accumulated GPP was estimated at 234,084 tons of carbon sequestered by the vegetation of the isolated perimeter of the Recaatingamento. As a final product, a teaching manual was created entitled: "Manual for preparing a sustainable Management Plan for the Caatinga in Traditional Communities".
Keywords:
Living with the Semiarid;Well Living;Traditional Peoples and Communities
Dissertação

MIKAEL GLEMES RIBEIRO PEREIRA - INIDOCUMENTÁRIO: “REÚSO DE ÁGUAS CINZAS: GERANDO RENDA E ALIMENTO NO SERTÃO DO ARARIPE PERNAMBUCANO

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
MIKAEL GLEMES RIBEIRO PEREIRA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
PRODUÇÃO DE PROGRAMAS DE MÍDIA
Abreviatura:
PEREIRA, M. G. R.
Data da Defesa:
05/03/2024
Resumo:
Como produto final o presente trabalho realizou um mini documentário sobre a importância de sistemas de reúso de águas cinzas - RAC em comunidade rural localizada no município de Araripina - PE, Sertão do Araripe, com ênfase nas questões socioambientais relacionadas a segurança alimentar das famílias agricultoras da comunidade estudada, bem como á sustentabilidade agroambiental das propriedades. Intitulado: “Reúso de águas cinzas: gerando renda e alimento no Sertão do Araripe Pernambucano”, o mini documentário tem como objetivo sensibilizar pessoas, em especial jovens, lideranças comunitárias e políticos que venham a ter acesso a esse material a fim de mostrar que no campo pode-se ter condições de geração de alimentos, não só para autoconsumo, mais também para geração de renda e assim disseminar essa tecnologia cada vez mais ou até mesmo torná-la uma política pública de acesso comum. Nesse sentido, essa proposta buscou a sistematização dos resultados obtidos a fim de visibilizar o sistema de reúso de águas cinzas e como o mesmo contribui nas relações socioeconômicas e agroambientais das unidades familiares beneficiadas com o mesmo. Para tal, foram realizadas em campo coleta de imagens e um vídeo do autor deste trabalho, onde o mesmo realiza de maneira sintética uma fala sobre o funcionamento da tecnologia de reuso de águas cinzas, principais objetivos quando instalada nas propriedades e vantagens no que diz respeito ao seu uso no âmbito de produção de alimentos, geração de renda e saneamento rural . No que diz respeito a tecnologia em quanto proposta de política pública foi realizada uma entrevista gravada com o coordenador do Centro de Habilitação e Apoio aos Pequenos Agricultores(as) do Araripe – CHAPADA, sendo esta uma ONG com atuação na região onde residem as famílias envolvidas com a pesquisa, sendo destacada a importância da tecnologia para as famílias com relação à segurança hídrica das propriedades no sertão do Araripe e sua relação com a produção de alimentos, autonomia e redução de impactos ambientais proporcionados com a instalação do RAC dentro das propriedades. Com intuito de visibilizar este material, além da divulgação dos dados e argumentos apresentados no manuscrito no site da universidade federal do vale do são francisco, também foi disponibilizado este mini documentário em redes sociais, no 7 repositório da UNIVASF e no YouTube, através do link de acesso: https://youtu.be/8VO63KVYAa8?si=yCe6UfXCyNprqZzp
Palavras-chave:
Agroecosistemas;Sustentabilidade;Agricultura familiar
Abstract:
The present work carried out a study on the importance of gray water reuse systems - RAC in a rural community located in the municipality of Araripina/PE, Sertão do Araripe, with an emphasis on socio-environmental issues related to family food security, as well as agro-environmental sustainability. of properties. Semi-structured interviews were carried out combined with participatory methodologies so that families could transmit accurate and objective information about the use of the RAC system in their agroecosystems. The next step was to systematize the data using LUME¹ method spreadsheets. Thus, through the analysis of the results obtained, it is possible to perceive the relevance of the greywater reuse system and how it impacts on the socioeconomic and agro-environmental relations of family units that benefit from this system, as well as the main social indicators that affect it and the main difficulties faced by families related to its use and maintenance.
Keywords:
Sustainability;Family farming;Agroecosystems
Dissertação

CARLOS ALBERTO DE ARAÚJO POSSÍDIO -  AÇÕES DA EXTENSÃO RURAL JUNTO A PRODUTORES RURAIS : ESTUDO DA COMERCIALIZAÇÃO EM FEIRAS AGROECOLÓGICAS E MERCADO INSTITUCIONAL NO MUNICÍPIO DE PETROLINA - PE

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
CARLOS ALBERTO DE ARAUJO POSSIDIO
Tipo de Trabalho de Conclusão:
MANUAL DE OPERAÇÃO TÉCNICA
Abreviatura:
POSSIDIO, C. A. A.
Data da Defesa:
29/02/2024
Resumo:
Esse Manual Técnico, compõe parte da dissertação de conclusão do curso de mestrado em Extensão Rural da Univasf, sendo o produto final compartilhado com as organizações sociais, assistidas pelo IPA em Petrolina, e participantes do Programa PAA, além dos Extensionistas do IPA. O referido manual tem proposito de servir de apoio didático em capacitações técnicas, além de poder ser utilizado como referência para os trabalhos das equipes de Assistência Técnica e Extensão Rural. As informações contidas nesse Manual, visam superar as dificuldades identificadas pelos agricultores em relação a produção, comercialização/ venda dos produtos dos agricultores familiares. Os temas presentes no Manual, são de grande relevância para o processo de mudança do sistema convencional de produção, para sistemas de produção de base ecológica, tendo como base os objetivos do desenvolvimento sustentável (ODS).
Palavras-chave:
Comercialização;feiras agroecológicas;mercado institucional
Abstract:
he present study investigated extension actions and practices, which contributed to the commercialization of family farmers, focusing on activities at agroecological fairs and the institutional market, based on the Food Acquisition Program (PAA), carried out by the Pernambuco Agronomic Institute - IPA, Petrolina-PE. The period chosen was from January/2017 to December/2022, which includes the pre- and post-pandemic period caused by Covid-19. Qualitative and quantitative data were evaluated using PAA electronic spreadsheets, the IPA database and the application of a questionnaire to a representative group of 76 participating farmers. The results obtained showed the importance of the PAA Program, as a public policy to strengthen family farming, through the inclusion of women in marketing, social, economic and environmental gains, valorization and inclusion of regional products. Identified the profile of participating farmers by evaluating personal data, relevant to assist in ATER actions, in planning production and marketing. On the other hand, the study highlights the need for production planning, pointing out the difficulties of ATER teams in implementing and consolidating actions for agroecological production, identified in the low participation of farmers in agroecological fairs. The research showed that the commercialization that prevails in the countryside is done through middlemen, and identified alternative forms of commercialization used during the pandemic period. It highlighted the importance of extension action in the dissemination, execution and operation of public policies for family farmers in the PAA institutional market, in the pre- and post-pandemic period, ensuring marketing for family farmers and service to social assistance entities. The study suggests improvement and implementation of public policies aimed at strengthening family farming, constructed and discussed with social and political organizations that represent family farmers.
Keywords:
Commercialization;agroecological fairs;institutional market
Dissertação

ELIZANGELA DA SILVA DIAS DE SOUZA - MULHERES DA CAATINGA, DO SERTÃO DO ARARIPE ÀS SALAS DE AULA, DO CAMPO ÀS POLÍTICAS PÚBLICAS: análises sobre a permanência estudantil no Instituto Federal do Sertão Pernambucano – Campus Ouricuri

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
ELIZANGELA DA SILVA DIAS DE SOUZA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
PRODUÇÃO ARTÍSTICA
Abreviatura:
SOUZA, E. S. D.
Data da Defesa:
29/02/2024
Resumo:
Este trabalho é fruto da pesquisa, Mulheres da caatinga, do sertão do Araripe às salas de aula, do campo, às políticas públicas: Análises sobre a permanência estudantil no Instituto Federal do Sertão Pernambucano- Campus Ouricuri, na qual buscou fazer um recorte da realidade cotidiana. Refletir sobre os desafios que as estudantes travam quando decidem fazer um curso superior. A escrita foi baseada nos registros autorais de uma prática protagonizada pelas estudantes, inspirados por Ribeiro (2017), em O que é: lugar de fala? A pesquisa trouxe as dificuldades e/ou facilidades ao acesso, permanência no ensino superior, num contexto marcado por uma histórica tradição androcêntrica. O texto reflete sobre a mulher que pretende avançar na carreira acadêmica e profissional. O trabalho foi alinhavado pela importância das Políticas Públicas no ambiente institucional numa perspectiva de garantir o acesso e permanência das estudantes . Como forma de trazer a arte e homenagear as estudantes, Graciele Castro, uma cordelista de sensibilidade singular, emprestou o encanto de sua arte para contar as histórias de Analu, Jailsa, Mirele e Jessica. A capa foi cuidadosamente criada para esse produto final, através das mãos da artista plástica Kelmara Castro, que usou todo seu cuidado em talhar e homenagear as estudantes que ontem e hoje buscam seu lugar de falar acadêmica e social. Os registros que inspiraram os cordéis e a xilogravura foram feitos de próprio punho, pelas estudantes, são textos repletos de resiliência, desencantos, lutas e amores, são textos reais. Foram organizados pela pesquisadora, Elizangela da Silva Dias de Souza, sob a orientação do Prof. Dr. Vanderlei Souza Carvalho e Coorientado pelo Prof. Dr. Reginaldo Junior, através do Programa de Pós- Graduação em Extensão Rural da Universidade Federal do Vale do São Francisco.
Palavras-chave:
Educação superior;Equidade;Acesso;Permanência
Abstract:
The study aims to analyse the professional training of students from rural areas in the undergraduate Chemistry degree course at the IFSertãoPE, Ouricuri Campus, and to characterize the facilities and difficulties for students to remain in higher education, in a context marked by a historical androcentric tradition.The work was aligned with the concept and use of Public Policies in the institutional environment from the perspective of how to guarantee student access and permanence. The research is qualitative in nature and, in order to carry out the study, we opted to use documentary and bibliographical research, semi-structured interviews and focus groups. The study was guided by action research, which provided ample interaction between the participants involved. To analyze the data, we used Bardin's (2011) content analysis, consisting of the following phases: pre-analysis, exploration of the material and treatment of the results, inference and interpretation.The consolidation of the study provided a greater understanding of the needs of a significant proportion of its students, since the Federal Institute of the Pernambuco Sertão - Ouricuri Campus - which is a rural school in the Araripe Sertão, has an educational and social mission with the territory.As a final product, an e-book was created, based on the stories of the graduates, combined with Cordel literature and aligned with the art of woodcutting.
Keywords:
Permanence;College education;Equity;Access
Dissertação

RAFAELLA AGUIAR BEZERRA - NFLUÊNCIA DA INCONTINÊNCIA URINÁRIA NA QUALIDADE DE VIDA DE MULHERES DA ZONA RURAL

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
RAFAELLA AGUIAR BEZERRA
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
BEZERRA, R. A.
Data da Defesa:
29/02/2024
Resumo:
Este estudo teve como objetivo avaliar a qualidade de vida de mulheres com incontinência urinária que residem em áreas rurais. Além disso, buscou-se desenvolver uma intervenção educativa, por meio da elaboração de uma cartilha, como parte integrante do processo de pesquisa. Trata-se de pesquisa observacional de corte transversal, com abordagem quantitativa, realizada com mulheres com idade entre 25 a 64 anos, usuárias da Unidade Básica de Saúde do Projeto Bebedouro, localidade rural do município Petrolina, Pernambuco. O estudo foi conduzido de dezembro de 2022 a dezembro de 2023 e utilizou um inquérito sociodemográfico, obstétricos e ginecológicas, acrescido da aplicação de dois instrumentos validados: o International Consultation on Incontinence Questionnaire- Short Form e o King’s Health Questionnaire, para avaliar a presença e impacto da incontinência urinária na qualidade de vida. Os dados foram submetidos a análises estatísticas descritivas, que calcularam médias e desvios-padrão para variáveis contínuas, e foram elaboradas distribuições de frequência para variáveis categóricas, apresentando valores absolutos e relativos. O estudo seguiu os princípios éticos estabelecidos para pesquisa científica envolvendo seres humanos. Os resultados mostraram que das 209 mulheres investigadas, 19,3% apresentavam incontinência urinária. A média de idade foi de 43,92 anos, com predomínio da raça parda e do estado civil de casadas ou em união consensual. A maioria das participantes (52,5%) tinha ensino médio completo, sendo 40% agricultoras e 60% realizando atividades laborais no campo. Houve prevalência de obesidade e sobrepeso, com destaque para a inatividade física, e ansiedade foi a comorbidade mais relatada. A incontinência urinária mista foi a mais prevalente (52,5%), seguida pela de esforço (40%) e urgência (7,5%). A interferência da incontinência urinária na qualidade de vida foi considerada grave por 52,5% e muito grave por 7,5% das participantes. A maioria relatou impacto moderado a grave nas limitações das atividades diárias, nas relações pessoais e no aspecto emocional. A conclusão do estudo reforça a importância dos resultados para o campo científico, prática clínica e para a promoção de políticas públicas direcionadas para a saúde da mulher, visando melhorar o bem-estar e a qualidade de vida em contextos rurais.
Palavras-chave:
incontinência urinária;qualidade de vida;saúde da mulher;zona rural;atenção primária à saúde
Abstract:
This study aimed to evaluate the quality of life of women with urinary incontinence who live in rural areas. Furthermore, we sought to develop an educational intervention, through the preparation of a booklet, as an integral part of the research process. This is a cross-sectional observational research, with a quantitative approach, carried out with women aged between 25 and 64 years, users of the Basic Health Unit of the Bebedouro Project, a rural location in the municipality of Petrolina, Pernambuco. The study was conducted from December 2022 to December 2023 and used a sociodemographic, obstetric and gynecological survey, plus the application of two validated instruments: the International Consultation on Incontinence Questionnaire - Short Form and the King's Health Questionnaire, to assess the presence and impact of urinary incontinence on quality of life. The data were subjected to descriptive statistical analyses, which calculated means and standard deviations for continuous variables, and frequency distributions were prepared for categorical variables, presenting absolute and relative values. The study followed the ethical principles established for scientific research involving human beings. The results showed that of the 209 women investigated, 19.3% had urinary incontinence. The average age was 43.92 years, with a predominance of brown race and marital status of married or in a consensual union. The majority of participants (52.5%) had completed secondary education, 40% were farmers and 60% carried out work activities in the field. There was a prevalence of obesity and overweight, with emphasis on physical inactivity, and anxiety was the most reported comorbidity. Mixed urinary incontinence was the most prevalent (52.5%), followed by stress (40%) and urgency (7.5%). The interference of urinary incontinence in quality of life was considered serious by 52.5% and very serious by 7.5% of participants. The majority reported a moderate to severe impact on limitations in daily activities, personal relationships and emotional aspects. The conclusion of the study reinforces the importance of the results for the scientific field, clinical practice and for the promotion of public policies aimed at women's health, aiming to improve well-being and quality of life in rural contexts.
Keywords:
urinary incontinence;quality of life;women's health;countryside;primary health care
Dissertação

SANDRO ALVES MARINHO - RETRATANDO AS POLÍTICAS PÚBLICAS E AMBIENTAIS DA MATA CILIAR DO RIO SÂO FRANCISCO E A VIDA DOS RIBEIRINHOS NO CENÁRIO DE EXPANSÃO IMOBILIÁRIA

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
SANDRO ALVES MARINHO
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
MARINHO, S. A.
Data da Defesa:
29/02/2024
Resumo:
A atual situação do rio São Francisco apresenta profundas alterações causadas pelas atividades humanas nos últimos séculos, que deterioram a qualidade do meio ambiente. Essas alterações paisagísticas causaram efeitos ambientais no leito do rio e são descritas neste estudo, como erosão das margens, uso intensivo de água em obras gigantescas, crescimento e concentração populacional, superexploração da terra por meio de atividades especulativas. imobiliário, técnicas inadequadas de grandes negócios que se concentravam no uso e ocupação do solo. O município de Petrolina-PE, localizado na região central do Sertão do São Francisco no extremo sudoeste do estado de Pernambuco, com população estimada em 386.786 habitantes (IBGE, 2023), foi escolhido como estudo de caso. A razão para tal é a intensa actividade produtiva e a crescente procura de espaço urbano, o que acarreta graves problemas na gestão dos resíduos domésticos, industriais e agrícolas, bem como a falta de infra-estruturas sanitárias básicas nas margens do rio. Como resultado, uma grande proporção da população vive com infra-estruturas de saneamento deficientes e acesso inconsistente à água potável. A realidade paradoxal do campo de pesquisa é a produção do espaço geográfico nas cidades e no campo às margens dos rios, onde o desenvolvimento imobiliário como moradia horizontal está aumentando e são considerados modelos de urbanização nascente. não apenas em grandes áreas. nas grandes cidades, mas amplamente nas cidades pequenas e médias em todo o país. As habitações verticais fechadas concentradas no espaço urbano ribeirinho também se espalharam pela classe média alta. Também garantiu a introdução de empresas estatais nos níveis federal, estadual e municipal, bem como a introdução de outras empresas privadas, como bares e restaurantes, a maioria localizada em áreas urbanas. As construtoras e o setor imobiliário especulativo não se preocupam com os efeitos ambientais diretos (edifícios) e indiretos (lixo, sedimentos e esgotos) sobre a vazão do rio, mas utilizam reportagens publicitárias e tentam atrair consumidores com vistas panorâmicas. e uma vista privilegiada do rio São Francisco. Essa mudança também limitou o acesso ao rio para moradores de apartamentos e outros empreendimentos, criando novas áreas nobres da cidade. Portanto, esses empreendimentos encontram-se em situação irregular, ou seja, violam leis federais e municipais, principalmente em relação à destinação final do esgoto lançado diretamente no rio, o que prejudica a qualidade ambiental da área. A dialética da natureza é oferecida como método de pesquisa para analisar essa complexa relação entre sociedade e natureza. Estudos bibliográficos e cartográficos de dados primários e secundários, materiais, bem como a criação de produtos cartográficos e trabalhos de campo foram medidas metódicas para estudar a situação geoambiental de uma importante unidade da bacia hidrográfica de São Paulo, para observar e identificar os efeitos ambientais da margem do rio. São Francisco pensando nisso, foram feitos os seguintes diagnósticos: vegetação, cultivo e ocupação. O diagnóstico da atividade humana na área de pesquisa é confirmado pela elaboração de fotografias georreferenciadas e mapas temáticos que dizem respeito à topografia, distribuição da vegetação, uso, ocupação e desenvolvimento urbano. Concluiu-se que os problemas ambientais devem ser levados em consideração. É claro que a protecção das florestas ciliares e dos seus limites não existe nas cidades ou nas zonas rurais, e 90% das explorações agrícolas invadem as florestas ciliares. Além da falta de tratamento e da destinação inadequada dos resíduos sólidos, estes foram facilmente observados na área de estudo. Isto sugere que o ambiente das matas ciliares se deteriorou e, devido à expansão de toda a propriedade, as pessoas que vivem ao longo do rio sofrem com a falta de recursos pesqueiros de pequena escala.
Palavras-chave:
Conhecimento;Urbano;Rural;Habitações;Impactos ambientais
Abstract:
The current geoenvironmental situation of the São Francisco River presents profound changes caused by human activities in recent centuries, which deteriorate the quality of the environment. These landscape changes caused environmental effects on the riverbed and are described in this study, such as erosion of the banks, intensive use of water in gigantic works, population growth and concentration, overexploitation of land through speculative activities. real estate, inadequate techniques of large businesses that focused on land use and occupation. The municipality of Petrolina-PE, located in the central region of Sertão do São Francisco in the extreme southwest of the state of Pernambuco, with an estimated population of 386,786 inhabitants (IBGE, 2023), was chosen as a case study. The reason for this is the intense productive activity and the growing demand for urban space, which causes serious problems in the management of domestic, industrial and agricultural waste, as well as the lack of basic sanitary infrastructure on the banks of the river. As a result, a large proportion of the population lives with poor sanitation infrastructure and inconsistent access to clean water. The paradoxical reality of the research field is the production of geographic space in cities and in the countryside along rivers, where real estate development such as horizontal housing is increasing and are considered models of nascent urbanization. not just in large areas. in large cities, but widely in small and medium-sized cities across the country. Closed vertical housing concentrated in riverside urban space also spread to the upper middle class. It also ensured the introduction of state-owned companies at the federal, state and municipal levels, as well as the introduction of other private companies such as bars and restaurants, most of which were located in urban areas. Construction companies and the speculative real estate sector are not concerned with the direct (buildings) and indirect (garbage, sediment and sewage) environmental effects on the river's flow, but they use advertising reports and try to attract consumers with panoramic views. and a privileged view of the São Francisco River. This change also limited access to the river for residents of apartments and other developments, creating new prime areas of the city. Therefore, these projects are in an irregular situation, that is, they violate federal and municipal laws, mainly in relation to the final destination of sewage released directly into the river, which harms the environmental quality of the area. The dialectic of nature is offered as a research method to analyze this complex relationship between society and nature. Bibliographic and cartographic studies of primary and secondary data, materials, as well as the creation of cartographic products and fieldwork were methodical measures to study the geoenvironmental situation of an important unit in the São Paulo river basin, to observe and identify the environmental effects of River bank. . Francisco With this in mind, the following diagnoses were made: vegetation, cultivation and occupation. The diagnosis of human activity in the research area is confirmed by the creation of georeferenced photographs and thematic maps that relate to topography, vegetation distribution, use, occupation and urban development. It was concluded that environmental problems must be taken into account. It is clear that the protection of riparian forests and their boundaries does not exist in cities or rural areas, and 90% of agricultural holdings invade riparian forests. In addition to the lack of treatment and inadequate disposal of solid waste, these were easily observed in the study area. This suggests that the riparian forest environment has deteriorated and, due to the expansion of the entire property, people living along the river suffer from a lack of small-scale fishing resources.
Keywords:
Housing;Urban growth;Riverside;Knowledge

MAIARA RODRIGUES GAMA DOS SANTOS VASCONCELOS -  CONTEXTO ESCOLAR NO MUNICÍPIO DE SENTO-SÉ: ENSINO DAS CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIA E TECNOLOGIA ASSISTIVA NA EDUCAÇÃO INFANTIL.

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
MAIARA RODRIGUES GAMA DOS SANTOS VASCONCELOS
Tipo de Trabalho de Conclusão:
PRODUÇÃO DE PROGRAMAS DE MÍDIA
Abreviatura:
VASCONCELOS, M. R. G. S.
Data da Defesa:
28/02/2024
Resumo:
Uma educação inclusiva deve compreender o acesso universal à educação e seus pressupostos, visa garantir igualdade de oportunidades e o respeito a qualquer tipo de necessidades especiais. Assim, esta pesquisa apresenta o contexto escolar no município de Sento-Sé: ensino das crianças com deficiência e Tecnologia Assistiva na Educação Infantil, com o objetivo de analisar a aplicação da Tecnologia Assistiva - TA em prol da aprendizagem no ensino das crianças com deficiência na Educação Infantil. A pesquisa foi limitada às professoras da Educação Infantil que atendem aos estudantes com deficiência, observando o uso da TA, no município de Sento-Sé, situado no Semiárido baiano, no Norte do Estado da Bahia, no território do Sertão do São Francisco. É uma pesquisa do tipo descritiva com uma abordagem de natureza qualiquantitativa e como técnica para coleta de dados foram utilizados como instrumentos de pesquisa o questionário, a observação participante e a revisão bibliográfica. Para a análise dos dados coletados por meio dos questionários, foi realizada com ferramentas da Estatística Descritiva e para os dados coletados na observação participante foi usada a técnica descritiva para mensurar os fenômenos relevantes. Dessa forma, foi possível compreender e observar que: a TA como prática de atividades de estímulo à aprendizagem do estudante com deficiência era utilizada em duas turmas; a concepção dos professores sobre a TA no início da pesquisa era bastante vaga; a oferta de Educação Infantil na zona rural enfrenta um desafio maior que na zona urbana, justificado pela extensão territorial do município e a quantidade de estudante em cada comunidade, precisando aderir ao multisseriado ou ao transporte para atender às demandas de cada comunidade escolar; a maioria das professoras que atuam como monitoras da Educação Especial das escolas da zona rural, não têm formação acadêmica e em sua maioria são profissionais em início de carreira e de vínculo empregatício contratado, ao contrário da realidade da zona urbana; nos Projetos Político Pedagógicos de cada escola o termo Tecnologia Assistiva não é utilizado; as escolas pesquisadas ainda não haviam ofertado formação continuada sobre a TA. Portanto, com os produtos resultantes desta pesquisa, tais quais, as palestras com os pais dos estudantes e com os funcionários das escolas, a oficina para os professores, com estratégias e ações a serem postas em prática na promoção da aprendizagem significativa dos estudantes com deficiência e a produção do vídeo sobre o uso da TA no contexto escolar, pretende-se compartilhar os conhecimentos sobre a área da TA, para que seu uso promova mais equidade no processo de aprendizagem e maior estímulo ao estudante com deficiência nestes processos.
Palavras-chave:
Educação Inclusiva;Educação Infantil;Estudante com deficiência;Estratégias de aprendizagem
Abstract:
Inclusive education must provide universal access to education, and its assumptions aim to guarantee equal opportunities and respect for any special needs. Thus, this study presents the school context in the municipality of Sento-Sé: teaching children with disabilities and Assistive Technology in Early Childhood Education, to analyze the application of Assistive Technology - AT in favor of learning in teaching children with disabilities in Early Childhood Education. The study was limited to Early Childhood Education teachers of students with disabilities, observing the use of AT in the municipality of Sento-Sé, located in the semiarid northern region of the state of Bahia, in the territory of the Sertão do São Francisco. This was a descriptive, qualitative, quantitative research that used the questionnaire for data collection, as well as participant observation and literature review as research instruments. For analysis of data collected through questionnaires, we used Descriptive Statistics tools, and for data collected in participant observation, we used the descriptive technique toeasure the relevant phenomena. In this way, it was possible to understand and observe that AT as a practice of activities to encourage learning for students with disabilities was used in two classes; the teachers’ conception of AT at the beginning of the research was quite vague; the provision of Early Childhood Education in rural areas faces a greater challenge than in urban areas, justified by the area of the municipality and the number of students in each community, who need to adhere to multigrade education or transport to meet the demands of each school community; most teachers who work as Special Education monitors in rural schools do not have academic training and the majority are professionals at the beginning of their careers with contracted employment, unlike the reality in urban areas; in the Pedagogical Political Projects of each school, the term Assistive Technology is not used; the schools surveyed had not yet offered continuing training on AT. Therefore, the products resulting from this study, such as lectures with students’ parents and school staff, the workshop for teachers with strategies and actions to be put into practice in promoting meaningful learning for students with disabilities, and the production of the video about the use of AT in the school context, intended to share knowledge about the area of AT, so that its use promotes more equity in the learning process and greater encouragement for students with disabilities in these processes.
Keywords:
Inclusive Education;Early Childhood Education;Student with disabilities;Learning strategies

JÚLIO CÉSAR NOVAIS SANTOS - JUVENTUDES RURAIS, METODOLOGIAS E SUAS RELAÇÕES PARACONSTITUIÇÃO DE CAPITAL SOCIAL E A REPRODUÇÃO DA AGRICULTURAFAMILIAR: um olhar a partir da atuação do IRPAA no Território Sertão Do São Francisco/BA

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
JULIO CESAR NOVAIS SANTOS
Tipo de Trabalho de Conclusão:
PRODUÇÃO DE PROGRAMAS DE MÍDIA
Abreviatura:
SANTOS, J. C. N.
Data da Defesa:
28/02/2024
Resumo:
CURTA-METRAGEM DOCUMENTAL: “JOVENS LIDERANÇAS DO SEMIÁRIDO: VOZES DO PRESENTE!” Este curta-metragem documental, produto final oriundo da pesquisa intitulada “JUVENTUDES RURAIS, METODOLOGIAS E SUAS RELAÇÕES PARA CONSTITUIÇÃO DE CAPITAL SOCIAL E A REPRODUÇÃO DA AGRICULTURA FAMILIAR: um olhar a partir da atuação do IRPAA no Território Sertão Do São Francisco/BA”, foi elaborado de forma colaborativa com o Instituto Regional da Pequena Agropecuária Apropriada (IRPAA), com apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB), sob orientação da Prof. Drª Cristiane Moraes Marinho e apresentado ao Programa de Pós-graduação em Extensão Rural (PPGExR), da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). O objetivo desse material foi documentar algumas das vivências e formas de organização das juventudes de fundo de pasto, a fim de provocar, inspirar e estimular outros jovens do semiárido a ampliar sua visão sobre as possibilidades e perspectivas de vida digna no semiárido. As gravações foram realizadas com jovens de fundo de pasto, sendo dois jovens de Uauá-BA e duas jovens de Pilão Arcado-BA. No documentário esses/as jovens partilharam um pouco de suas vivências no meio rural, suas perspectivas e principais desafios enfrentados pela juventude rural. Esse curta-metragem documental se propôs a começar a preencher uma lacuna, pois a produção audiovisual sobre as juventudes rurais são escassas. E se tratando da juventude rural de fundo de pasto, ouso dizer que, com a robustez do curta-metragem descrito aqui, é inexistente. Além disso, o vídeo é um instrumento que busca ampliar as vozes das juventudes rurais do semiárido e poderá ser utilizado como instrumento didático em formações com juventude pelas organizações, movimentos sociais e instituições de ensino, dentre outras. O documentário pode ser acessado no link: https://youtu.be/w4M9gVNFuuc
Palavras-chave:
Jovens Lideranças;Juventude de Fundo de Pasto;Comunidades Tradicionais de Fundo de Pasto;Metodologias Participativas;Extensão Rural
Abstract:
This research aims to analyze the theoretical-methodological foundations of the actions carried out by the Regional Institute of Small Appropriate Agriculture (IRPAA), aimed at young people from Fundo de Pasto Communities in their relations with social capital and the reproduction of family farming in the Territory. Sertão do São Francisco/BA (TSSF/BA). In this research, the activities carried out by IRPAA aimed at rural youth in the TSSF/BA, from May to November 2023, were monitored and nine people were interviewed, four of whom were IRPAA collaborators and five young people from fundo de pasto who were involved in the actions developed by the institution. In constructing the data for this research, the following methods and instruments were used: bibliographical research, through books, theses, dissertations, articles, etc.; documentary research, based on the IRPAA Statute and annual reports; participant observation, using notes from the field diary; in-depth interviews, through speeches, audios and transcriptions. To analyze the research corpus, the content analysis method was used, based on categorical or thematic analysis. The Study followed the standards established in Resolution 510/2016 of the National Health Council on guidelines and regulatory standards for research involving human beings. Through this research, IRPAA's main actions with young people from fundo de pasto were systematized. Furthermore, it was possible to point out that the theoretical and methodological foundations of IRPAA are guided by Popular Education and contributions arising from the Institution's experiences in rural and traditional communities. Through the testimonies it was observed that the actions and methodologies carried out by IRPAA, together with rural Youth, can contribute to the constitution and maintenance of social capital and socioeconomic reproduction of family farming. However, there are constraints on extension action, such as the scarcity of specific public policies for rural youth, which negatively impact the constitution of social capital and generational succession. The products resulting from this work were: a) training intervention with rural youth; b) short documentary film with young leaders from the semi-arid region.
Keywords:
Young Leadership;Fundo de Pasto Youth;Fundo de Pasto Traditional Communities;Participatory Methodologies;Rural
Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
LUCIANA ANDRADE DA CRUZ
Tipo de Trabalho de Conclusão:
MATERIAL DIDÁTICO E INSTRUCIONAL
Abreviatura:
CRUZ, L. A.
Data da Defesa:
27/02/2024
Resumo:
Esta pesquisa investigou os principais efeitos socioambientais atuais das Dunas do Velho Chico, a questão da conservação ambiental do patrimônio natural abordando as ações das comunidades escolares da zona rural do município de Casa Nova Bahia. Fundamentou processualmente no modelo quali-quatitativo que norteia a pesquisa social. Para tanto, utilizou-se de pesquisa de campo, cujos desfechos foram comparados à base sistemática da literatura já publicada sobre o assunto. Participaram da pesquisa professores e alunos de sete escolas da zona rural do município de Casa Nova - BA. O alvo desse estudo as dunas do Velho Chico estão localizadas no município de Casa Nova, estado da Bahia, na região do Vale São Francisco. Após a construção da barragem de Sobradinho em 1973, a cidade de Casa Nova, que estava neste local, foi inundada e teve que se deslocar para a margem da BR 235. Os participantes foram abordados e após a explicação dos objetivos e da assinatura do TCLE, os questionários foram preenchidos. A análise qualitativa ocorreu em duas etapas: a pré-análise e a organização sistemática das falas. Os resultados mostram que do total de entrevistados 91,66% são alunos e 8,33% são professores. Em relação aos indicadores dos “impactos, conflitos ou problemas ambientais” foi detectado que 42,85% dos alunos identificaram descarte excêntrico de lixo; 45,45% contaminação do solo e do rio e o desmatamento; 33,76% poluição sonora/barulhos; 29,87% poluição visual/ degradação da paisagem e fogo em lixo e/ou vegetação; 28,57% ocupações irregulares; 20,77% atividades e/ou empreendimentos que causam incômodo em seus arredores e 5,19% outros. Dos professores 71,42% identificaram que descarte excêntrico e contaminação do solo e do rio são indicadores dos “impactos, conflitos ou problemas ambientais”; 42,85% identificaram poluição sonora/barulhos, poluição visual/ degradação da paisagem, desmatamento e ocupações irregulares; 57,14% fogo em lixo e/ou vegetação; 28,57% atividades e/ou empreendimentos que causam incômodo em seus arredores e 14,28% outro. O estudo detectou também dificuldades de se trabalhar a temática nas escolas e 57,14% dos professores falaram que é por causa da falta de material didático, 28,57% pouca orientação pedagógica e pouco interesse por parte dos alunos e, 14,28% pequena participação da comunidade e falta de tempo devido o currículo a ser cumprido. Os dados também revelaram que 57,14% de professores, ou seja, a maioria se sentem parcialmente preparados para trabalhar a temática. Como consideração, pode-se dizer que, é de grande valia a abrangência, profundidade para se alcançar um resultado convincente e robusto de um projeto de pesquisa, voltado para atender os visitantes para minimizar os danos nas referidas dunas. As dunas são valiosas para os casa-novenses e para todo o Vale São Francisco não só pela bela paisagem, mas também, por ter sido o local da antiga cidade banhada pelas águas do rio São Francisco, é um dos lugares mais bonito da região Nordeste, ou até mesmo do mundo, uma praia linda de água doce.
Palavras-chave:
Patrimônio Natural;Educação;Comunidades
Abstract:
This research investigated the main current socio-environmental effects of the Velho Chico Dunes, the issue of environmental conservation of natural heritage, addressing the actions of school communities in the rural area of the municipality of Casa Nova Bahia. It was procedurally based on the qualitative-quatitative model that guides social research. To this end, field research was used, the results of which were compared to the systematic basis of literature already published on the subject. Teachers and students from seven schools in the rural area of the municipality of Casa Nova - BA participated in the research. The target of this study, the Velho Chico dunes are located in the municipality of Casa Nova, state of Bahia, in the Vale São Francisco region. After the construction of the Sobradinho dam in 1973, the city of Casa Nova, which was in this location, was flooded and had to move to the bank of BR 235. The participants were approached and after explaining the objectives and signing the TCLE , the questionnaires were completed. The qualitative analysis occurred in two stages: pre-analysis and the systematic organization of the statements. The results show that of the total respondents, 91.66% are students and 8.33% are teachers. In relation to the indicators of “environmental impacts, conflicts or problems”, it was detected that 42.85% of students identified eccentric waste disposal; 45.45% soil and river contamination and deforestation; 33.76% noise/noise pollution; 29.87% visual pollution/landscape degradation and fire in garbage and/or vegetation; 28.57% irregular occupations; 20.77% activities and/or enterprises that cause nuisance in their surroundings and 5.19% others. Of the teachers, 71.42% identified that eccentric disposal and soil and river contamination are indicators of “environmental impacts, conflicts or problems”; 42.85% identified noise/noise pollution, visual pollution/landscape degradation, deforestation and irregular occupations; 57.14% fire in garbage and/or vegetation; 28.57% activities and/or enterprises that cause nuisance in their surroundings and 14.28% others. The study also detected difficulties in working on the subject in schools and 57.14% of teachers said it was due to the lack of teaching material, 28.57% little pedagogical guidance and little interest on the part of students and 14.28% little community participation and lack of time due to the curriculum to be completed. The data also revealed that 57.14% of teachers, that is, the majority feel partially prepared to work on the topic. As a consideration, it can be said that the scope and depth are of great value to achieve a convincing and robust result of a research project, aimed at helping visitors to minimize damage to the aforementioned dunes. The dunes are valuable for the people of Casa Novense and for the entire São Francisco Valley not only because of the beautiful landscape, but also, because it was the site of the ancient city bathed by the waters of the São Francisco River, it is one of the most beautiful places in the Northeast region. , or even the world, a beautiful freshwater beach.
Keywords:
Patrimony;Education;Countryside

DIOGO PINHO SANTOS MACEDO -  O QUE É AGRIMENSURA, AFINAL? IF BAIANO E EXTENSÃO RURAL NA BAHIA EM EPISÓDIOS AUDIOVISUAIS

Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Título:
O QUE É AGRIMENSURA, AFINAL? IF BAIANO E EXTENSÃO RURAL NA BAHIA EM EPISÓDIOS AUDIOVISUAIS
Autor:
DIOGO PINHO SANTOS MACEDO
Tipo de Trabalho de Conclusão:
DISSERTAÇÃO
Abreviatura:
MACEDO, D. P. S.
Data da Defesa:
26/02/2024
Resumo:
O objetivo desse trabalho é compreender o papel da Agrimensura na Bahia, a partir do processo histórico de formação do IF Baiano dos respectivos cursos de Agrimensura ofertados em três campi da Instituição. A Agrimensura é uma ciência que fundamentalmente trabalha a topografia e a Geodésia, mas é comumente esquecida ou desconsiderada. A pesquisa se propõe a ser quali-quantitativa com a análise historiográfica de dados documentais disponibilizados por órgãos governamentais e institucionais. Os principais dados da pesquisa foram obtidos a partir do banco de dados do IF Baiano junto aos cursos de Agrimensura em foco, notadamente quantidade de ingressantes, localização geográfica deste público e quantidade de egressos. O produto deste trabalho consiste em um documentário onde são expostos os principais itens desta dissertação, destacando entre outros da infraestrutura do campus Senhor do Bonfim, a realidade de campo das aulas, equipamentos e realidade do mercado de trabalho, bem como personalidades que contribuíram com o desenvolvimento da agrimensura. Os resultados almejam destacar os 3 (três) cursos técnicos presenciais especializados em formar agrimensores de forma “pública, gratuita e de qualidade”, nos campi Senhor do Bonfim, Catu e Uruçuca do Instituto Federal Baiano (2008) dialogando com a história das criações dos cursos, realidade posta nos tempos atuais e as perspectivas futuras para a difusão da ciência.
Palavras-chave:
Agrimensura;IF Baiano;Curso Técnico
Abstract:
The objective of this work is to understand the role of Surveying in Bahia, based on the historical process of formation of the IF Baiano of the respective Surveying courses offered in three campuses of the Institution. Surveying is a science that fundamentally works with topography and geodesy, but it is commonly forgotten or disregarded. The research proposes to be qualitative-quantitative with the historiographical analysis of documentary data made available by governmental and institutional agencies. The main data of the research were obtained from the database of the IF Baiano with the Surveying courses in focus, notably the number of freshmen, geographic location of this public and the number of graduates. The product of this work consists of a documentary where the main items of this dissertation are exposed, highlighting among others the infrastructure of the Senhor do Bonfim campus, the field reality of classes, equipment and reality of the labor market, as well as personalities who contributed to the development of surveying. The results aim to highlight the 3 (three) face-to-face technical courses specialized in training surveyors in a “public, free and quality way”, at the Senhor do Bonfim, Catu and Uruçuca campuses of the Federal Institute of Baiano (2008) dialoguing with the history of the creations of the courses, the reality of current times and the future perspectives for the dissemination of science.
Keywords:
Surveying;IF Baiano;Technical Course
Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
LUCINEIDE SALVADOR DA COSTA CRUZ
Tipo de Trabalho de Conclusão:
MATERIAL DIDÁTICO E INSTRUCIONAL
Abreviatura:
CRUZ, L. S. C.
Data da Defesa:
26/02/2024
Resumo:
A Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER) desempenha um papel crucial na promoção do desenvolvimento rural com impacto na melhoria da qualidade de vida das comunidades rurais. Este campo interdisciplinar envolve a difusão e construção de conhecimentos, tecnologia e práticas agrícolas inovadoras dos centros de pesquisa para os agricultores e de agricultores para os centros de pesquisa. Em Pernambuco, o Instituto Agronômico de Pernambuco (IPA) destaca-se como a principal organização governamental responsável pela prestação de serviços de extensão rural. No entanto, para além do IPA, há diversas organizações da sociedade civil, como as Organizações Não Governamentais, atuando na execução de ações de ATER, evidenciando o caráter de pluralismo institucional no país. Esse livro é resultado da pesquisa de mestrado intitulada “TRAJETÓRIA HISTÓRICA DA EXTENSÃO RURAL EM PERNAMBUCO: um olhar sobre a atuação do Instituto Agronômico de Pernambuco – IPA”, junto ao Programa de Pós Graduação em Extensão Rural (PPGExR) – Mestrado Profissional Interdisciplinar, da Universidade Federal do Vale do São Francisco – UNIVASF, desenvolvido sob a orientação do Professor Dr. Helder Ribeiro Freitas e coorientação do Professor Dr. Luiz Maurício Salviano. O livro apresenta de forma didática e a evolução histórica da extensão rural em Pernambuco, destacando o desenvolvimento da ATER no contexto nacional e regional, além de detalhar a trajetória específica do IPA. A expectativa é que este livro desperte uma compreensão sobre as práticas extensionistas do IPA, proporcionando reflexões necessárias para os desafios da extensão rural em Pernambuco.
Palavras-chave:
Políticas públicas;Agricultura familiar;Metodologias participativas;PNATER;Desenvolvimento rural sustentável
Abstract:
Technical Assistance and Rural Extension (TARE) services play a crucial role in socializing and building knowledge among family farmers. In the Pernambuco context, the Instituto Agronômico de Pernambuco (IPA) stands out as the main public body responsible for offering extension services. Understanding the historical nuances surrounding the implementation of these services in Pernambuco is essential to understanding the trajectory of TARE’s institutionalization in the state. Thus, the objective of this research is to understand the history and institutionalization of Rural Extension in Pernambuco through the actions of Instituto Agronomico de Pernambuco – IPA. The methodology used involves bibliographic reviews in online databases, documentary analyzes of the IPA bibliographic collection and interviews with rural extension workers who joined rural extension in Pernambuco at different times. The research results highlighted the presence of prejudices related to gender and professional training issues, as well as a significant political-partisan influence that contributes to the discontinuity of TARE actions. Furthermore, it confirmed the coexistence of diffusionist and participatory practices among rural extension workers, both those who started before and those who joined the IPA later. The final product is a book that presents in a didactic and illustrated way the historical evolution of rural extension in Pernambuco, highlighting the development of TARE in the national and regional context, in addition to detailing the specific trajectory of IPA. The results of this research enrich the understanding of the practices, challenges and evolution of TARE in Pernambuco, providing a basis for the critical assessment of the conformity of extension actions developed by public bodies with the national TARE policy.
Keywords:
Public policies;Family farming;Participatory methodologies;PNATER;Sustainable rural developmen
Programa:
EXTENSÃO RURAL (25020013011P0)
Autor:
MAGNA CAVALCANTI E CAVALCANTE
Tipo de Trabalho de Conclusão:
PRODUÇÃO DE PROGRAMAS DE MÍDIA
Abreviatura:
CAVALCANTE, M. C. E.
Data da Defesa:
23/02/2024
Resumo:
Como produto final deste estudo foram elaborados 04 podcasts com o tema Saúde no Campo com duração máximo 9 ' (nove minutos), usando a inovação da tecnologia digital como ferramenta para divulgação de informações sobre HIV/aids com a perspectiva de atingir diversos ouvintes, tendo como público alvo as comunidades rurais do município de Juazeiro (BA). O objetivo destes podcasts é a difusão e criar um espaço de partilha de conhecimentos de forma gratuita, através dos meios de comunicação, mídia digital e transmissão em rádios com conteúdos relacionados à saúde, HIV/Aids e prevenção das IST. O podcast define-se como um pequeno programa, com duração curta, que contém informações sobre um tema específico de forma objetiva e clara, com o potencial que abrange uma rede mais ampla e territorial. Essa ferramenta é considerada uma tecnologia extremamente potente para a educação e apresenta diferentes domínios da sociedade com a possibilidade de ser ouvida onde e quando as pessoas desejarem, considerando que a internet permite que barreiras físicas sejam superadas. Para a construção dos podcasts foram realizados quatro roteiros como guia das entrevistas que foram feitas com os profissionais do SAE: médico, enfermeira, assistente social, psicóloga e jornalista, trazendo informações sobre o assunto com os seguintes títulos: “Centro de Informações em Infecções Sexualmente Transmissíveis, HIV/Aids e Hepatites Virais (CIDHA)”; “Tratamento das pessoas vivendo com HIV/aids”; “Direitos das pessoas vivendo com HIV/aids” e “Formas de transmissão e prevenção do HIV”; . As gravações foram realizadas através do aplicativo gravador de voz do celular e as edições foram realizadas diretamente do computador usando como instrumento Sound forge. Os arquivos de áudios foram cadastrados e registrados na plataforma gratuita Spotify podcaster, assim todos os usuários que tiverem celular/computador poderão ter acesso aos podcasts Saúde no Campo. A divulgação também contará com o apoio do instagram da Secretaria de Saúde do município de Juazeiro (BA). Para ampliação e divulgação dos conteúdos dos podcasts Saúde no Campo serão vinculados de forma separada em horários distintos na programação do 5 veículo de comunicação parceiro como as rádios: Rural FM; Rádio Comunitária de Campos; Mensageiro Rural e Rádio Cidade. A eficiência da Rádio está na possibilidade de alcance deste veículo de comunicação, sem precisar de internet e de forma gratuita, bastando apenas que o indivíduo tenha um aparelho de rádio e eletricidade, onde as ondas do rádio podem chegar aos cantos mais distantes das comunidades como a população rural. Os podcasts garantirão que todos tenham acesso universal às informações de forma igualitária, colocando em prática os princípios do SUS (art.7º), constituídos na Constituição Federal de 1988. Dessa forma, irá melhorar acessibilidade para as pessoas do meio rural, não só as vivendo com HIV/aids, mas também abrangerá o público em geral, como as pessoas não alfabetizadas e deficientes visuais. Os podcasts foram pensados para a construção do produto final desta pesquisa por ser a forma mais eficiente de se alcançar o público alvo deste estudo, as pessoas da zona rural de Juazeiro (BA), e introduzir em seu cotidiano informações importantes sobre a prevenção, diagnóstico e tratamento do HIV/Aids.
Palavras-chave:
HIV/AIDS;Zona rural;Sentimentos;Percepções;Tristeza
Abstract:
Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS), caused by the infection of the human immunodeficiency virus (HIV), has become one of the most concerning public health issues in the world since the beginning of the pandemic in the 1980s due to its significance and pandemic nature. Despite the advancements of Antiretroviral Therapy (ART) for people living with HIV/AIDS, it is still observed that the rural population faces some difficulties and vulnerabilities in accessing healthcare. This study aimed to understand the perceptions and feelings of people living with HIV/AIDS (PLWHA) in a rural context. It presents a descriptive character with a qualitative approach method that was conducted in the Centro de Informação em IST/HIV/Aids e Hepatites Virais (CIDHA) of the municipality of Juazeiro-BA. The population of this study consisted of 13 participants aged between 20 to 68 years, eight of whom were female and five were male. For the execution of this research, semi-structured interviews were conducted with guiding questions based on the perceptions and feelings experienced by these individuals. It was noticed that factors related to negative issues represented by the diagnosis such as stigma, change of life habits, and illness, although there are positive aspects regarding health improvement, quality of life, and self-care. The data obtained in this research prove that living with HIV/AIDS in rural areas provides negative perceptions and feelings, causing emotional suffering, with a predominance of the feeling of "sadness," accompanied by fear, distress, and shame, related to the impact of the diagnosis. These feelings are also found in people who reside in urban areas, potentially presenting a more intensified suffering in people from rural areas, as it is a small community where generally everyone knows each other. There is a need for preventive actions that involve the entire population with the dissemination of information, through media with content related to health, sexual education, HIV/AIDS. Therefore, 04 podcasts with the theme "Health in the Field" were created with content on HIV/AIDS to contribute to the resolution/mitigation of these problems, particularly for people living in the rural areas of the municipality.
Keywords:
HIV/AIDS;Rural Area;Feelings;Perceptions;Sadness.